A man, a plan, a canal: Panama!

Met deze kreet werd het Panamakanaal in 1914 geopend. Omdat het huidige kanaal niet meer toereikend was voor de grote containerschepen van vandaag, investeert de Panamese overheid in totaal ruim 5 miljard dollar in de verbreding van het Panamakanaal.

1888 – aandeel in het Panamakanaal
1888 – aandeel in het Panamakanaal

Het verbrede en verdiepte Panamakanaal is zondag 26 juni 2016 in gebruik genomen. In aanwezigheid van staatshoofden en regeringsleiders opende Panama het vernieuwde kanaal tussen de Atlantische en de Stille Oceaan.

Na bijna 10 jaar baggeren en bouwen werd een van de grootste waterbouwprojecten ooit opgeleverd. Sinds 1914 is het 81 kilometer lange Panamakanaal een van de belangrijkste vaarwegen ter wereld. Met zijn sluizen en treintjes was het oude Panamakanaal al een wonder van technisch vernuft, maar voor de grootste containerschepen waren de sluizen te klein geworden en de waterweg op veel plekken te smal.

Bouw Panamakanaal – President Roosevelt op de bok
Bouw Panamakanaal – President Roosevelt op de bok

Een renovatie en uitbreiding van het kanaal was aan de orde. In 2006 is men begonnen de waterweg te verbreden en de vaargeul te verdiepen. Er zijn spaarbekkens aangelegd en er werden gigantische sluizen gebouwd.

Het technische hoogstandje zijn de sluiscomplexen aan beide uiteinden van het kanaal, met samen zestien betonnen sluisdeuren van 57 meter breed, 30 meter hoog en 10 meter dik. Vooral aan de Atlantische kant zijn de sluizen indrukwekkend, daar moet een verschil van 26 meter worden overbrugd.

Bouw Panamakanaal – testen sluisdeur van Iv-Groep
Bouw Panamakanaal – testen sluisdeur van Iv-Groep

De sluisdeuren werden in Italië gemaakt naar een ontwerp van het Nederlandse ingenieursbureau Iv-Groep uit Papendrecht. Hoe groot de sluisdeuren zijn toont een vergelijking met het Paleis op de Dam in Amsterdam.

Iv-Groep – sluisdeur / Paleis op de Dam
Iv-Groep – sluisdeur / Paleis op de Dam

Afbeeldingen: Wikipedia – Panamakanaal en © Iv-Groep