Motorfietsaccu’s zijn menigmaal een punt van aandacht bij het motorfietsonderhoud. Ze zijn doorgaans een stuk kleiner en minder krachtig dan auto-accu’s.

Lopen daarom bij langdurig stilstaan leeg, vooral als de motorfiets buiten op straat staat en laden bij korte ritjes niet altijd voldoende op. Kortom, een gevoelig stuk techniek.

Al sinds het begin had ik problemen ondervonden met de accu’s van mijn Voxan Roadster. Snel leeg, snel kapot, zonder dat ik ooit precies kon achterhalen wat er aan mankeerde. Vorig jaar april gered door de Wegenwacht, eenmaal thuisgekomen weer een nieuwe accu erin en deze was een jaar later ook kapot. Het waren ook nooit echt de goede accu’s, maar altijd “iets van Moto Guzzi of Ducati”. Ten langen leste een accu gekocht die wordt aanbevolen door de Voxan Club de France, een Odyssey PC680.

De maten 185 x 79 x 169 mm bepaalden dat hij precies (maar dan ook precies) zou passen in de accubak. Deze accubak zit op het eerste gezicht op een moeilijk bereikbare plek, tussen achterwiel en olietank, laag boven de grond. Op geen enkele manier van de zij- of bovenkant bereikbaar, zoals gebruikelijk bij motorfietsen. Toch bleek het verwijderen van de accu, hoewel een tijdrovend karweitje, nauwelijks een probleem. Ik had eerst de motor rechtop gezet m.b.v. een inrij-wielklem. De halfronde afdekplaat en de nummerplaathouder boven het achterwiel verwijderen en de oude accu kon tussen het achterwiel en het brandstofreservoir door eruit gemanoevreerd worden. De nieuwe, hogere en bredere accu ging er op omgekeerde wijze weer in, al kostte dit iets meer moeite. Hoewel de accuhouder in rubbers is opgehangen, heb ik toch ook op de bodem een dun matje van dicht schuimrubber (type slaapmatje) neergelegd, alvorens de accu erin te schuiven. Klikken op de foto’s levert vergrotingen.

Spanningsregelaar

Spanningsregelaar SH541G-12
Spanningsregelaar SH541G-12

Tegelijk met de accu heb ik ook de spanningsregelaar (bij de Roadster in het koplamphuis gemonteerd) vervangen, nadat bleek dat sommige stekkerverbindingen tekenen van oververhitting vertoonden. Ik heb nooit kunnen constateren dat de spanningsregelaar echt stuk was, maar ik heb hem evengoed vervangen. Niet door een alternatief, zoals sommige Voxanrijders doen, maar door precies dezelfde, typenummer SH541G-12. Een type dat ook door Aprilia op verschillende modellen werd gemonteerd. Dat is goed nieuws en tegelijkertijd minder goed nieuws. Het ding is dus gewoon te bestellen bij een Apriliadealer of waar dan ook op internet. Het minder goede nieuws is dat deze regelaar ook bij Apriliabezitters voor hoofdpijn zorgt, getuige de gebruikersfora.

Amsterdam, 21 april 2010, in kortere vorm gepost op Voxanforum.nl.

Naschrift:

  • December 2010: de Odyssey houdt zich stukken beter dan alle voorgaande accu’s.
  • Drie jaar later, juni 2013: de Odyssey verkeert nog steeds in topconditie, terwijl hij zelden aan de druppellader hangt en ook niet veel kilometers maakt.
  • November 2017: de inmiddels ruim 7 jaar oude Odyssey doet nog steeds dienst. Starten, lopen.
  • April 2019: accu is eindelijk aan vervanging toe. 9 jaar volgehouden.
  • Oktober 2019: nieuwe Odyssey PC680 gemonteerd.