Vroeger had je in Amsterdam twee soorten bereden politie; politie te paard (indrukwekkend) en politie op motoren (ook indrukwekkend). De motoren waren wit en ze waren van Moto Guzzi. Ze maakten een onmiskenbaar donker geluid en als zo’n politielaars op de hak-teenschakelaar stampte, dan hoorde je een luide klak, die in de hele straat te horen was. Het model was de V7 Special en was de schrik voor menig taxichauffeur die stiekum de trambaan nam.

V7 Special met Hollandia zijspan

Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam – Moto Guzzi V7 Special

De Moto Guzzi V7 Special was niet zelden gekoppeld aan een zijspan van Hollandia en werd gewoonlijk ingezet bij de regeling van het verkeer. Toch herinnert menige Amsterdammer zich het zijspan vooral als een geducht wapen dat werd ingezet bij rellen, zoals bijv. op de Nieuwmarkt in de jaren zeventig, toen woonhuizen moesten plaatsmaken voor een metrotracé.

Wie rond 1980 zich voornam om z’n motorrijbewijs te halen, reed eerst een maand met een blauw L-plaatje in de stad rond, voordat hij zich aan het rijexamen waagde. Lessen nemen bij een rijschool? Het idee alleen al! Voor zo’n oefenvergunning diende je eerst bij de politie een theorieexamen af te leggen bij de Dienst Verkeerspolitie in de Anne Frankstraat, nabij de IJtunnel. En daar op dat bureau stond in de wachtkamer een Moto Guzzi V7 met zijspan als herinnering aan betere tijden.

Anno 2001 rees de vraag of dat ding er nog steeds zou staan. Een paar telefoontjes en faxen later (e-mail; daar deden ze niet aan bij de politie) was het duidelijk dat het zijspan nog steeds gekoesterd werd en dat ja, het mocht gefotografeerd worden voor het Motortoer Magazine, zolang wij maar niet verwachtten dat ze het 3 verdiepingen naar beneden zouden takelen!

En zo stond ik bij de Dienst Verkeerspolitie op de derde verdieping oog in oog met brigadier Piet Assen en de zijspancombi. Maar eerst koffie in de kantine waar het zijspan zowat binnen geparkeerd staat.

Piet Assen, een Amsterdamse motorman van de oude stempel vertelt…

Ik heb de actieve dienst van de Guzzi zelf niet echt meegemaakt, ik heb vooral de grote BMW’s bereden, een periode die pas onlangs werd afgesloten met de komst van de Honda Pan European. De Guzzi werd ingezet in de periode 1974 – 1981, waarna ze verdwenen. Maar niet allemaal. Een aantal werd gebruikt door het Motordemonstratieteam, door het publiek ook wel het politiestuntteam genoemd. Wij gaven daarmee demonstraties bij grote evenementen. Je kunt het je vast wel voorstellen; met een aantal mannen op een motor met gespreide armen en boven op elkaars schouders een pyramide vormen om zo de motorbeheersing van de Verkeersdienst te tonen. Behalve die act hadden we natuurlijk ook het populaire op twee wielen rijden, waarbij het zijspan in de lucht werd getild. Om aan te tonen hoe goed dit ging, lieten we de bakkenist tijdens het rijden zelfs het wiel van het zijspan losnemen. We hadden daarvoor een speciale bevestiging met een grote, makkelijk los te draaien vleugelmoer op het wiel aangebracht. Maar de mooiste act was wel de spookmotor, die onzichtbaar was voorzien van dubbele besturing. De berijder stapte dan op een gegeven moment van z’n motor af, waarop een collega die zich in het zijspan verstopt hield, – ja, dat was meestal de kleinste collega, de besturing van het zijspan overnam en m.b.v. radiocontact de combi over het veld rondreed. Ik herinner me nog de paniek die ontstond bij een zojuist nieuw aangestelde politiechef, die als een plichtsgetrouwe gezachtsdrager achter het span begon aan te hollen in een poging de boel tot stilstand te brengen. Ongelukjes? Natuurlijk gebeurden er ook wel eens ongelukjes. De kapotte koplamp herinnert nog aan de laatste buiteling die dit ding maakte. Daarna vonden we het welletjes en werd het span voor de laatste keer gerepareerd om vervolgens na een kleine omzwerving hier bij de kantine te eindigen.

Hoe reden die Guzzi’s?

Ze reden heel lekker en waren erg betrouwbaar. Wat we vooral wisten te waarderen was de zekerheid waarmee de motor keer op keer startte. Met name tijdens rellen wilde de motor in de commotie om je heen wel eens afslaan. Wat was je dan blij als zo’n Guzzi na een druk op de knop weer liep. Daar hoefde je bij BMW niet altijd om te komen. Toch vloekten we wel eens op de remmen. Bij stromende regen deden die trommels helemaal niets. En nog erger, na een nachtje in de buitenlucht konden die dingen spontaan vastroesten. Als je dan weg wilde rijden, zonder eerst met je laars een trap tegen de remhevel gegeven te hebben…, lag je zo met span en al op je neus!

Verkeerspolitie Amsterdam
Verkeerspolitie Amsterdam
Verkeerspolitie Amsterdam
Verkeerspolitie Amsterdam - Hollandia Zijspan
Verkeerspolitie Amsterdam
Verkeerspolitie Amsterdam
Verkeerspolitie Amsterdam
Verkeerspolitie Amsterdam - Hollandia Zijspan
previous arrow
next arrow

Het politiezijspan is uit het Amsterdamse straatbeeld verdwenen.

Komt het ooit nog terug? Piet begint te lachen. Als dat zou kunnen, maar… Op dat moment passeert een collega, die achterom kijkend roept: Over mijn lijk! Nee, de tijden zijn veranderd. Tegenwoordig hebben we de wijkteams, die voornamelijk met lichte Honda’s rijden. Ook de mentaliteit is veranderd, de echte motorsfeer van weleer is helaas ook bij de Amsterdamse politie verdwenen. We zijn allemaal zondagsrijders geworden.

Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Hollandia Zijspan
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Hollandia Zijspan
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Hollandia Zijspan
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Hollandia Zijspan
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
Verkeerspolitie Amsterdam - Moto Guzzi V7 Special
previous arrow
next arrow

Details die de V7 Special – Hollandia kenmerken:

  • klassiek vormgegeven zijspan van Nederlands fabrikaat
  • dubbel oplopende trommelremmen
  • radio/luidsprekerset
  • eenpersoons zadel
  • aluminium kroonplaat/tellerhouder
  • blauwe zwaailichten

Technische gegevens

Bouwjaar onbekend, waarschijnlijk 1974
Motor 4-takt, 83×70 mm, 757 cc
Compressieverhouding 9:1
Vermogen 45 pk bij 6000 t/m
Cilinderkop aluminiumlegering
Cilinders aluminiumlegering
Ontsteking bobineontsteking met puntjes
Carburatie Dell’Orto VHB 29CD/CS
Smering druksmering, olie in carter
Koppeling tweevoudig droge platen
Versnellingsbak 4 versnellingen
Wielbasis 1470 mm
Voorvering telescoop
Achtervering schommelarm met dubbele schokdempers
Gewicht onbekend
Maximum snelheid 140 km/u
Verbruik onbekend

Amsterdam, 6 juni 2001