Guy Timmers kocht in 1995 zijn Moto Guzzi V7 Special. De motorfiets was toen al 25 jaar oud en er moest heel wat aan gebeuren voordat hij weer in oude glorie hersteld was.
In 1996 werd het motorblok door Motortoer in Amsterdam gereviseerd en heeft sindsdien ca. 30.000 km probleemloos gedraaid. De overige restauratie deed Guy zelf of besteedde uit aan specialisten in en om Amsterdam.
Korte geschiedenis
De Moto Guzzi V7 Special was de eerste belangrijke ontwikkeling van de oorspronkelijk door Giulio Carcano ontworpen V700. De cilinderinhoud werd vergroot naar 757cc en was eigenlijk een antwoord op de Amerikaanse vraag naar more cubes. Het model was van het begin af aan gedacht als typische dienstfiets voor overheidsdiensten, -lees politiediensten. In Amerika geintroduceerd als Ambassador en even later (1969) op de Europese markt gebracht als de V7 Special. Het karakteristieke model met de dikke spatborden, treeplanken, toerstuur, leren tassen en windscherm stond aan de wieg van de later buitengewoon populaire California en kreeg destijds al de bijnaam Spaghetti Harley naar analogie van de populaire Italiaanse westerns met Clint Eastwood. Tegenwoordig kunnen de V700, de V7 Special en de op dit model gebaseerde eerste California’s beschouwd worden als regelrechte klassiekers van de Europese motorfietsindustrie.
Over deze V7 Special schrijft Guy Timmers…
Allereerst heb ik een V7-toerscherm opgeknapt, laten spuiten en gemonteerd. Alle onderdelen gedemonteerd, de originele stickers besteld en alles laten spuiten. De tank heb ik bewaard tot het laatst. Via het internet heb ik uitgezocht hoe een originele V7 Special er uit moet zien, maar dat was niet eenvoudig, er is geen V7 Special hetzelfde. Al het metaal was nog in goede staat, behalve het achterspatbord. Dit was gescheurd, iets dat bij dit model veel voorkomt, en altijd op dezelfde plek. Er is een versteviging aan de rand gemonteerd zodat het niet meer kan scheuren. De koplampring was beschadigd. Vervelend, want deze zijn hier niet meer te krijgen. Maar het internet is er niet voor niets, dus na lang zoeken heb ik een leverancier in Amerika gevonden, Harper Moto, waar ze nieuwe chromen ringen maken voor de V7, Ambassador en Eldorado. Binnen 2 weken had ik de ring in huis. De prijs viel tegen, want de ring kostte 86 dollar, waarbij ook nog 20 dollar porto. De invoerrechten en btw bedroegen fl 32,- De ring kwam dus totaal op zo’n fl 260,-.
Zeldzame koffers
De polyester koffers waren slecht. Ik heb ze opnieuw laten lamineren met glasfiber en weer strak gemaakt en opnieuw laten spuiten. Dit alles was de moeite waard, want de koffers zijn zeer zeldzaam. Ook heb ik de oorspronkelijke sigaarvormige uitlaatdempers gemonteerd. Er zaten eerst rechte pijpen op, die in Amerika op een Ambassador zitten. De voor- en achtervering is vernieuwd. Daar ik nogal lang ben, heb ik de totale ruimte van mijn zadel nodig. Om toch af en toe een ritje met mijn vrouw te kunnen maken heb ik een zitje laten maken in de stijl van het zadel en deze gemonteerd op het bagagerek. Later heb ik een extra grote buddyseat uit Amerika laten komen (op de foto’s niet zichtbaar). Al het chroom heb ik opnieuw laten verchromen bij Heijchroom in Amsterdam. Er zaten geen chromen vlakken op de tank, dus heb ik ook de tank laten verchromen. Kosten: fl 450,-. En deze geheel naar origineel voorbeeld laten spuiten.
En er blijft altijd…
Zoals de motor er nu bijstaat, heb ik inclusief de aanschaf en motorrevisie, ongeveer fl 25.000,- aan mijn Moto Guzzi V7 Special uitgegeven. Het laatste wat ik nog wil doen, is het frame poedercoaten, maar dat doe ik over een paar jaar wel.
Details die deze V7 Special kenmerken:
- karakteristieke witte kleur
- origineel fabriekstoerscherm
- comfortabel politiezadel
- polyester koffers
- forse valbeugels
- authentieke Spaghetti-Harley
Technische gegevens
Bouwjaar | 1970 |
Motor | 4-takt, 83×70 mm, 757 cc |
Compressieverhouding | 9:1 |
Vermogen | 45 pk bij 6000 t/m |
Cilinderkop | aluminiumlegering |
Cilinder | aluminiumlegering |
Ontsteking | bobineontsteking met puntjes |
Carburatie | Dell’Orto VHB 29CD/CS |
Smering | druksmering, olie in carter |
Koppeling | tweevoudig droge platen |
Versnellingsbak | 4 versnellingen |
Wielbasis | 1470 mm |
Voorvering | telescoop |
Achtervering | schommelarm met dubbele schokdempers |
Gewicht | 228 kg |
Maximum snelheid | 170 km/u |
Verbruik | 1/22 |
Naschrift februari 2004: het frame is inmiddels gepoedercoat en sinds de restauratie is er 45.000 km bijgekomen op de teller.